У складу са специфичностима узраста програм садржи:
– превентивну здравствену заштиту,
– негу и васпитне активности,
– посебне васпитне активности уз делове о оплемењивању васпитног простора, активности на отвореном простору и планирању учешћа родитеља у појединим активностима.
У нашој Установи, рад са децом јасленог узраста обављаће се у две васпитне групе, у којима ће радити медицинске сестре – васпитачи.
У периоду раног развоја (прве три године живота), испољава се дејство наслеђа и дејство особених физичких, социјалних и културних услова, у којима дете почиње живот. То је период осетљивости, пријемчивости, али и период рањивости. Рани развој је биолошки буран (усправан ход, перцептивне способности, основна људска осећања, способност говора, способност интеракције са одраслима, особена људска интелигенција), у њему дете стиче прва искуства, која остављају неизбрисив траг на његовој индивидуалности. Психички развој деце раног узраста, одређен је сложеним и променљивим преплитањем биолошких и социјалних чинилаца. У овом периоду постоји тесна повезаност између психичког и физичког развоја, начин на који деци задовољавамо физичке потребе директно ће утицати на развој психичке структуре. Отуда се намеће и неопходно је јединство неге и васпитног рада.
Активности су фокусиране на остваривање повољне васпитне средине и климе, подржавање и оплемењивање спонтаног израза детета као и поштовање његове индивидуалне особености. Чување и унапређивање здравља у јаслицама је један од основних задатака, уједно и предуслов укупног успеха у раду. У овом периоду деца су изузетно осетљива на инфекције, јер још немају развијен свој имунолошки одбрамбени систем, а у колективу су више изложена инфекцијама па је одговорност радника у јаслицама већа. Активности су превасходно усмерене на развој моторичких, говорних, интелектуалних и социоемоционалних функција.
Игра је активност, посебно значајна за рани развој детета, носи сопствену мотивацију, активира све психичке потенцијале, а посебан је облик учења, којим дете тежи да разуме и овлада оним што за њега има лични смисао и значење.
Стога је она незаменљива активност и проткана је у свим другим активностима.
Дете је активан чинилац сопственог развоја и у сваком тренутку има сопствене унутрашње моћне покретаче (мотивацију) за развијање одређених активности. Рад се заснива на снимању развојног нивоа групе и има за циљ:
– уочавање достигнутог степена психофизичког развоја васпитне групе,
– конкретизацију задатака и
– осмишљавање плана за наредни месец.