Васпитно-образовни рад са децом узраста од 3 – 5,5 година, изводи се на основу Правилника о општим основама програма, које је прописано од стране Националног просветног савета 2006. године, Правилника о ближим упутствима за утврђивање права на индивидуални образовни план, његову примену и вредновање, Правилника о додатној образовној, здравственој и социјалној подршци детету и ученикуи Стандарда квалитета рада образовно-васпитних установа.
У установи се ради по А и по Б моделу. Једна група мешовитог узраста (од 3-5,5 година) и једна група пипремног предшколског програма раде по моделу А, а остале васпитне групе раде по моделу Б.
Заједничке одлике модела А и модела Б су:
- заједничке циљне оријентације;
- заједничке функције предшколске установе ;
- заједничка начела рада;
- заједничка оријентација на сарадњу са окружењем;
- заједничка законска регулатива .
Заједнички васпитно-образовни циљеви су :
- стицање позитивне слике о себи;
- развијање поверења у себе и друге;
- подстицање самосталности, индивидуалне одговорности и аутентичности израза и деловања;
- развој интелектуалних капацитета у складу са развојним потребама , могућностима и интересоцањима ;
- развој социјалних и моралних вредности у складу са хуманим и толерантним вредностима уређеног друштва;
- култивисање дечјих емоција инеговање односа ненасилне комуникације и толеранције;
- развој моторних способности и спретности;
- подстицање креативног изражавања детета;
- припрема деце за наступајуће промене у начину живота, као што су мењање средине, одлазак у колектив, различите врсте боравка итд.
Централне идеје, заједничке за оба програма су :
- интерактиван начин развијања програма
- индивидуализација рада с децом
- унутрашња мотивација као основ учења на раним узрастима
- интензивна сарадња са окружењем
- сарадња са родитељима
- васпитач у креирању и развијању програма
Програм Б модела за децу узраста од 3-5,5 година
Рад са децом узраста од три до пет година, одвија се у складу са Основама програма предшколског васпитања о образовања деце.
Основе програма заснивају се на хуманистичком схватању развоја детета, које наглашава унутрашње снаге детета.
Задатак установе је да:
– обезбеђује сигурну средину, у којој се дете осећа прихваћено и вољено и у којој оно оптимално расте и развија се;
– обезбеђује средину, која детету пружа богату и разноврсну размену и комуникацију са вршњацима;
– даје подршку породици у васпшитању деце;
– компензује социјално депривирајуће услове , у којима нека деца одрастају;
– укључује децу ометену у развоју у редовне васпитне групе;
– додатно стимулише развој обдарене деце;
– доприноси сазревању деце за школско учење.
Планирање рада, са децом узраста од 3-5,5 година, врши се према законитостима психо-физичког развоја деце овог узраста, уз примену знања из развојне психологије. У примарне циљеве рада са децом на овом узрасту убрајамо: подстицање радозналости, подржавање стваралаштва, неговање самосталности као и самоодговорности. Један од свакако важних задатака јесте научити предшколско дете да раздвоји туђу позицију од своје, да се децентрира у мишљењу. После треће године, важан задатак је научити и помоћи детету да разликује унутрашње психичке појаве од спољашњих.
У основне циљеве убрајамо:
- опажање и разумевање емоционалних стања других (понашања, психичка стања, особине личности, мисли, намере, мотиви);
- уочавање и решавање социјалних проблема и конфликата (децентрација, конструктивни приступ, емпатичко примање);
- разумевање социјалних појава(социјално прилагођавање, укључивање у различите социјалне односе, природне и задате ситуације);
- схватање односа међу људима(норме и правила, социјалне улоге);
- самосазнање(мисли, намере, мотиви, особине личности, осећања, знање о сопственим могућностима и ограничењима).
За децу са сметњама у развоју, ради се према Индивидуалном образовном плану (ИОП), које ће сачинити Тим у саставу: стручни сарадник-педагог, васпитач и родитељ детета. За планирање и реализацију оваквог начина рада, и даље је потребно континуирано стручно усавршавање васпитно-образовног кадра.
За свако дете и групу у целини, васпитачи израђује портфолио, са свим елементима, које исти треба да садржи, што ће пружити квалитетније самовредновање комплетног рада са децом. Самовредновање ће бити у усклађено са стандардима квалитета, а тиме бити директно и у функцији Развојног плана установе. У процесу самовредновањабиће укључениродитељи, чланови Управног одбора, Школска управа и екстерни евалуатори.
Поред рада на званичном програму, Установа ће са децом радити и по програмима:
Развој самопоштовања путем кооперативне комуникације, Ненасилна комуникација, Здраво одрастање, Развој говора,Креативне радионице,Дете и драмско стваралаштво,Сметње у учењу,Инклузија у раду са децом,Интеракција за дете,Моћ маште и моћ покрета и Игром до плеса.
Програм А модела за децу узраста од 3-5,5 година
Централне идеје програма су:
– отворени систем васпитања
Деца су, као и одрасли, способна, не само да уче и развијају се, него имају и сопствену мотивацију да разумеју себе и свет који их окружује и способна су да изграђују сазнања вођена сопственим смислом, те имају могућности и право, да доносе значајне одлуке о сопственом образовном искуству. Дечје потребе и интересовања, њихове могућности наоснову и помоћу којих ступају у размене са својом социјалном и физичком средином чине полазишта образовног поступка.
Учење се дакле схвата као активна конструкција, а не усвајање знања, конструкција до које дете долази на основу сопствених акција/интеракција са својом физичком и социјалном средином. Образовање се никако не може свести на преношење готових вербалних знања, већ је то један дуготрајан и комплексан процес стварања услова и подстицаја за учење деце. Планирање васпитно-образовног процеса полази од стварне деце и конкретних ситуација.
– учење као конструкција знања
Учење има сопствену, унутрашњу мотивацију, оно је вођено и покренуто личним смислом, потребама и интересовањима; учење је емоционални и лични процес, и социјални процес – дешава се у току интеракције са другима и интеракције са материјалима. Васпитач по овој концепцији је посредник, организатор, мотиватор, онај који обезбеђује унутрашње и спољашње процесе којима се подстиче учење.
– самосталност и аутономија детета као централна вредност
Дати допринос целовитом развоју детета предшколског узраста, тако што ће му пружити услове и подстицаје да развија своје способности и својства личности, проширује искуства и изграђује сазнањао себи, другим људима и свету.
–уређење простора
Простор је организован тако да пружа могућност окупљања у рад све деце, мање групе у појединог детета и има центре интересовања који су опремљени разноврсним материјалима, обележени симболима и нуде деци могућност за различите активности, а уједно су деци и подстицајна средина за учењеи прате актуелне теме које се одвијају у групи. Центрису:Језички центар, Математички , Ликовни центар, Истраживачки центар Саобраћајни центар, Физичко-музичко-ритмички центар. Планирање се одвија тимски, водећи рачуна да сви аспекти развоја буду заступљени разноврсним играма и активностима, које су међусобно повезане и интегрисане, уз тимско праћење, документовање,планирање и вредновање.